Dikeskörning.

Klockan 02:15 natten till söndagen ringer telefonen.
-Mamma, jag har kört i diket, bilen är hel och snart dör telefonen.
-Vart då? undrar jag eftersom jag vet att hon varit på kalas i Mölnlycke.
-På en skogsväg, Härkeshultsvägen mellan Landvetter och Jonsered.
-OK, vi kommer.

Väckte mannen och vi klädde på oss och tog den stora bilen ut i natten.
Eftersom jag jobbat i Jonsered i 6 år så vet jag hur den skogsvägen är.
Vintertid med snö åkte jag den bara i dagsljus, och nu var det mitt i natten.
Vi hittar henne i en kurva där jag för flera år sen backspegelkrockade med
en annan bil pga att det var så trångt.
Vi hade med oss snöskyffel och bärgningslina men det gick inte att rubba bilen.

Söndag morgon ringer jag en bärgare som drar upp bilen, den ser hel ut.
Det verkar bara vara lite plast vid kofångaren som är knäckt.
(Det är en japansk riskokare så det är mycket plast på den bilen.)

Jag kör hem den och vägen är verkligen ojämn och det rycker och drar pga
underlaget...
... trodde jag, ja!
När jag kommer ut på riktigt plogad väg så kan jag inte hålla ratten rakt.
Det drar och sliter och vill bara köra åt höger hela tiden.

Hemma undrar jag vad hon gjorde på den vägen, mammaradarn satte igång
och jag var övertygad om att hon varit iväg på dåligheter.
-Först skjutsade jag hem J (som bor på gatan bredvid oss) sen tänkte jag
att jag skulle testa vinterväglaget! Ja, jag vet att jag är dum i huvudet.

Tur hon sa det där sista själv!

Idag har jag lämnat in den på verkstaden och det var nog en hel del som
behövdefixas. Plasten, kylaren, framvagnen...

Självrisken är 4000, tur att ungen ska på anställningsintervju imorgon!



Riktigt så illa var det inte!


Kommentarer
Syster Yster säger:

Bilar är världsliga saker. Matildor är värdefullare!

2010-02-09 | 21:52:00
Axel säger:

Den vägen är inte rak på många ställen.

2010-02-27 | 21:57:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback