Matteinspiration.

Har varit på kurs idag, på Navet i Borås.
Fick lära mig en hel del, bla att Stockholms Högskola
var det första i världen som anställde en kvinnlig professor
i Matematik, Sonja Kovalevsky hette hon,
en beundransvärd kvinna.

Vi spelade lite mattespel och fick lära oss hur Archimedes
kom fram till talet pi, genom en 96gon...

Fick leka med Meccano och trycka på en massa knappar
överallt, kändes som om  jag var 5 år igen, vilket mina
kollegor påpekade:

"Man behöver inte trycka på alla knappar"

Johoorå, annars får man inte veta vad som händer!



Lite logikspel suddigt men roligt.



Diametern gånger pi för att räkna ut omkretsen på olika stora cirklar...



Meccanobygge, uppskjutet med mattebjörnar, hahaha!

Meccanoavdelningen var fräckast, jag vill va barn på nytt.
Mannen i mitt liv upplyste mig om att vi har en låda på vinden,
jag ska nog plocka ned den och bygga lite!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback