Energikakor.

Blir alltför trött när jag är ute och tränar.
Fick tips om att göra Rune Larssons energikakor.
Lite diffust recept men jag gjorde så här:

1 del socker
1 del grädde
1 del sirap 

6-8 delar torrvaror, det beror på vad man använder.
Jag tog 3 delar havregryn
1 del hackade hasselnötter
1 del hackade mandel
1 del kokos/russin

Som mått använde jag ett 2,5 dl mått.



Koka ihop docker, grädde och sirap precis som du gör knäck.
När det blir stora bubblor och blandningen ändrat färg till brunt
så är det dags för kulprov:



Häll några droppar i ett glas kallt vatten och se till så att det blir en fast kula.



Sen är det bara att hälla i de torra sakerna och röra runt.



Låt det svalna lite, och sen smetar du ut det på en oljad plåt.
Enklast är att ta lite olja på handen och platta till det hela.



Sen skär man till det i valfri storlek och förvarar i plastburk i kylskåp eller frys.

Nu kan jag träna många timmar med extra energi i fickan.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback