Fisksoppa a´ la Propp

Började med att skala en massa räkor för det var skalen jag ville åt.
Sen hackade jag delade jag en lök, en morot och en citron och la i en kastrull.
Ner med räkskalen och häll på en skvätt vitt vin och lite vatten.
 
 
Koka en stund, under tiden skär du potatis och fiskfiléerna i tärningar:
 
 
 
När fonden har kokat 10-15 minuter eller längre så silar jag bort alla bitar.
I den goda fonden häller jag ner potatisen som får koka nästan mjuka. I med lite dill också.
Fisktärningarna ska koka ca 5 minuter så håll koll på potatis och fisk, inte för mjukt eller hårt.
Sen häller jag i en skvätt grädde eller två eller så mycket som jag har hemma, 
tills jag tycker att det är lagom mycket soppa. Smaka av med salt och vitpeppar.
 
Färdig ser den ut så här och smakar mums:
 
 
Servera tillsammans med de nyskalade räkorna:
 
 
Tog tyvärr ingen portionsbild, hade kanske varit lite mer aptiretande. Men den var skitgod!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback