Bockstensturen 2011 - mitt race.




Lovade ju en uppdatering av min cykeltur, så här glada var vi före start.

Var verkligen taggad och hade som mål att cykla 95 km på 6 timmar.
Ett ganska OK mål som jag skulle klara utan att ta ut mig helt.
Det kändes bra på asfalten ut från Varberg, sen blev det lite blåsigt
ute på åkrarna, med det var bara att ligga i lä och dras med på rulle.
När det började gå uppför så var det bara att trampa på och
jag kände att kroppen svarade bra. Hade koll på pulsen så att jag
inte skulle ta ut mig alldeles i början. Eftersom jag fått ont i gallan på
mina långa träningspass så ville jag ju inte råka ut för det igen.
Första depå stoppet var vid 25 km, och strax innan det så gick jag i vält.
En riktigt klantig sak, för låg fart nedför och det var rötter och stenar
som var hala. Klart jag vurpar och skrapar upp benet.
Blodet rann och det blandat med smuts såg riktigt illa ut.
Och växeln fick sig en smäll och blev sned med följd att jag inte kunde
köra på min lägsta växel och jag fick växla väldigt försiktigt.
Tappade kedjan en massa gånger så att jag fick stanna för att lägga den rätt.



Men så här fint ser det ut idag efter omsorgsfull rengöring av sjukvårdare
och mycket smörj med Aloe Vera av mig.

När jag kom in till depån 25 km som på andra sidan av bordet är depå 40 km
så kom elitkillarna som alltså kört 15 km längre än mig på samma tid!
Stoppade i mig lite bananer och sportdryck och fortsatte genom bokskogarna.
Höll jämn fart med en del människor. En plan jag hade som höll var att vara
först när vi kom till nedförsåkningen. Jag är inte så stark uppför men jag är
modig nedför och bromsar inte så mycket, eller väldigt sent.
Det gjorde jag sen nedför en grusväg som hade en skarp högersväng,
bromsade sent alltså.
Oj vad cykeln gled och jag med den, hjälmen slog i marken rejält,
tur att jag har skärm på den, annars hade nog mitt ansikte inte varit så snyggt idag.
Höften fick sig en rejäl törn och armbågen skrapades, tur jag hade långärmat.



Detta var vid 56 km ungefär. Efter det var jag riktigt skakis men insåg att
det var bara att trampa på. I mål skulle jag bara, inte bryta som på Billingen.
Fegade ur en del nedför och hade tappat kraft i benen.
Istället för att sikta på 6 timmar så passade jag på att njuta av landskapet.
Hade bla lust att stanna för att plocka björnbär och palla majskolvar
men insåg att det hade sett konstigt ut med fickorna fulla med det vid målgång.
Många fina kor tittade jag på och passade på att vinka till små barn som stod
och hejjade utmed vägen. Vädret var ju kanon så det var ju varmt och skönt.
Kom i mål på 6:45 ca, samma tid som förra året, mannen fixade 5:55.

Ska väl ändå göra en plus och minuslista.

PLUS
  • Vädret
  • Arrangemanget, Varbergs MTB är duktiga på det här med lopp
  • Sårtvätten
  • Kaffet på de två sista depåerna, saltgurkan på alla.
MINUS
  • Brännässlor i skrapsår
  • Vurpor
  • Att jag fick duscha i herrduschen. (Kanske skulle stå på plussidan? Jag skulle visst ha gått till tennisklubben och duschat!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback